رواية_خفايا_واسرار
بقلم/شيري_فوزي
اهداء من الكاتبه #شيرين_فوزي إلي الاستاذ #الاعلامي/#عبد_الوهاب_العميري بطل رواية خفايا واسرار 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
الفصل الأول
آلَلَهّمً صّلَيَ وٌسِلَمً وٌزٍدٍ وٌبًآرکْ عٌلَيَ نِبًيَنِآآلَمًصّطِفُيَصّلَوٌآتٌ ربًيَ وٌسِلَآمًهّ عٌلَيَهّ ♥
أنا عبد الوهاب العميري دكتور نفساني في مستشفى العباسيه.. بيقولو عليا دكتور شاطر ودا عشان بفضل الله بعرف أخلي أي مريض رافض الكلام أنه يتكلم ويتفضفضبالمستخبي،،، نسيت اقولكم أنا مش بعالج أي مرضي... أنا متخصص في علاج المرضي المحكوم عليهم بألاعدام... ويكونوا مصدومين من الجريمة اللي عملوها بياخده الحكم ويصابة بالجنون.... فيتحولوا علينا.... في العباسية لحد ما يتم علاجهم ويخرجوا من المستشفى عالسجن عشان تنفيذ الحكم.... عايز اقولكم أن مش أي حالة بيكون محكوم عليه ويجي العباسية لأ،،، دا بيكون فعلا اتجنن يعني اللي بيدعي الجنون بيتقفشههههههههه...
طبعا أنتواعايزينتعرفو أنا ليه ولله الحمد بعرف أخلي المرضي تثق فيا أزاي وتتكلم هقولك.... عشان أنا عندي صبر وطولت بال مش عند أي دكتور متعين في المستشفى.... الدكاتره عندنا خلقهم ضيق المريض اللي يجيلوا حاله صرع او هياج الدكتور علي طول يودية غرفه الكهرباء... يتكهرب لحد ما يتهد وياريته بعد كدا بيخليه يتكلم ويحكي لا دا المريض بيعند ويسكت أكتر وكأنة اتعود ع الكهرباء.... لكن أنا والحمد لله غيرهم لما بشوف المريض بالحالة دي بعمل حاجه واحده.... أشغل موبايلي علي القرآن الكريم،،، وشوف بقي حالة الهدوء اللي بتنزل علي المريض،،،،، ومش بتكلم معه في وقتها بسيبه يهدا وامشي وتاني يوم اجاي وابدء مع الحاله الكلام وسبحان الله يتكلم بدون تعب ولا مجهود،،،،،
ندخل في المهم،،، أنا كنت في إجازه ورجعت شغلي،،،
اعرفكم الاول علي شخصية مهمه في المستشفى فتحي داالتمرجي والمساعد بتاعيوكاااااتم اسراري،،،،، استنا مش اسراري أنا،،،، اسرار المرضي ومش اي اسرار،،، لأ الاسرار اللي فيها خوارق للطبيعه،، اللي لا الحكومة ولا الطب النفسي يصدقها بس أنا بصدقها وبقتنع بيها بس مقدرش أكتبها في تقريري الطبي اللي هقدمةللمستشفي،،،، دي اسرار انا والتمرجي فتحي بنحتفط بيها لنفسنا وأكتب في التقرير حاجه علمية معترف بيها،،،،
السبت صباحا.... بداية شهر جديد...
صباح الخير يا فتحي،،، دكتور عبد الوهاب حمد لله على السلامة دكتور أجازه سعيدة،،،، الله يسلمك يا فتحي إيه الأخبار.. الحمدلله يا دكتور والشغل مستنيك،،، اصتبحعالصبح يا فتحي بدل ما تقولي تفطر يا دكتور تشرب قهوه شاي مش الشغل مستنيك😏،، هههههه قال يعني حضرتك مش وحشك الشغل دا تلاقيك كنت بتحلم بالشغل وانت في الأجازهههههههههه .....
هااا يا فتحي اشجيني قولي نبذه مختصره عن الحالهالجديده....
قصدك الحالات.... أربع حالات يا دكاترة،،،
أربعه 😒طيب اختصر وقولي نبذه عن جرايمهم،،، وفتحي طلع ليا أربع ملفات وحطهم علي مكتبي وراح يجيب قهوتي.
الملف الأول.. عبير السيد ابراهيم... السن 45سنه
المهنه.. دكتورة نسا وتوليد..
التهمه.. قتل زوجها وابنها الصغير
الحكم اعدام.
الملف الثاني...مؤمن محمد..
السن.. 30سنه
المهنه... عاطل
التهمه.. ارتكب مذبحه قتل ابوه وامه وتلاته اخواته بنت وولدين.
الحكم.. اعدام
الملف الثالث... سالم الاسيوطي
السن.. 50سنه
المهنه... نصاب ودجال
التهمه...قتل مجموعه من البنات واخرهم قتل بنته
الحكم.. اعدام
الملف الرابع.. نورهان حسن
السن.. 23سنه
المهنه.. طالبه في كلية هندسة
التهمه.. قتلت زوجة والدها واخواتها التلاته...
الحكم.. اعدام
فتحي جيه بالقهوه... هاا يا دكاترهقرايت الملفات.... ايوه يا فتحي وهبدأ بأول ملف...
تمام يا دكتور عبد الوهاب... هيا حالة الدكتوره عبير،،،، مسمينها الدكتورة الباكية،،، دموعها بتنزل من غير توقف.... لدرجة ان نظرها علي ما أظن ضعف.... لا حول ولاقوةالابالله العلي العظيم.... تمام يا فتحي أنا هروح أشوفها.
ووصلت غرفة الدكتورة عبير الحالات اللي بيكون محكوم عليها بالأعدام بتكون في غرف لوحدها... مش في عنبر وساعة بتكون الغرفه اللي هما فيها بتكون الحيطان بتاعتها من الاسنفج وتكون لونها ابيض...
دخلت علي غرفة عبير كانت أوضه عاديه سرير بس وكرسي مش اكتر من كدا....
أزيك يا دكتوره عبير اخبارك ايه؟؟
لا رد..
لسه هشغل القرآن الكريم عشان الجو يهدا وتبطل بكاء...
لاقتها بتقولي... اقعد يا عبد الوهاب انا مستنياك...
بصتلها كدا وقولتها انتي تعرفيني!؟
قالتلي طبعا الدكتور عبد الوهاب العميري دكتور نفساني ومحب الخوارق وما وراء الطبيعة...
استغربت كلامها بتكلم بطريقه متزنهمتقلش أبداً آنها مجنونه....
طيب يا دكتورة واضح إنك الحمد لله خفيتي وبقيتي أحسن أنا هكتب تقريري وأقدمه لمدير المستشفى... ولسه هخرج لاقتها اتحولتفجأهوقالتلي بصوت مرعب... استنا يا عبد الوهاب مش تسمع حكايتي... لفيت وشوفت الغير متوقع... الدكتوره عبير بعيون سوده كلها سواد وتحس آنها عجزت وعلي وشها ابتسامة ارعب ابتسامة ممكن تشوفها..... في دخلت فتحي التمرجي شافها وقال اعوذ بالله من الشيطان الرجيم،،، الباب بتاعالأوضهاتهبد واتقفل ولقيت فتحي واقع نايم مكانة في الارض.... كل دا كان بالنسباليعاااادي متعود ياااما شوفت في العباسيه..
سحبت الكرسي بكل هدوء وقعد عليه...
هاا يا دكتوره عبير.. احكي انا سامعك.
رجعت تانيالدكتوره عبير لطبيعتها وقعدت ع السرير واتكلمت..
انا عبير متجوزه وعندي ولد وبنت جوزي دايما مسافر في شغلة وبيجي كل شهر وانا بشتغل دكتوره نسا وتوليد بس انا دكتوره معدومة الضمير ساعة بعمل عمليات مخالفة بمقابل مادي. مكنتش اعرف اني في حتة مني وهيا بنتي هتحط في نفس الموقف وف يوم بالليل متأخر علي الساعة واحدة بعد نص الليل... الممرضهقالتلي ان في برة حاله جاية ومعها صاحبتها عاوزين يسقطوا جنين والبنت بتقول حامل في الاول.... والبنت صغيره مش كبيرة..
قولتها دخليها وكانت الصدمة اللي دخلت أوضه العمليات المخالفه بنتي،،،، يا دكتور عبد الوهاب اتصدمتمبقتش عارفه اتكلم وهيا اتخرست واغما عليها،،،، بس للاسف اغما عليها وماتت في إيدي،،، ايوه عملت العمليه لبنتي ونزفت كتير جدا بنت 18سنه مستحملتش وماتت،،، انهرت واتصلت بأبوها اللي كان كل همه أنه ميتفضحش قدام العيله وقالي كلمي دكتور الصحه بينك وبينه وخليه يطلع تصريح دفن وكأنها ماتت موتة طبيعية عشان متروحيش في داهيه ونفذت كلامة وبنتي بدل ما ترجع البيت علي أذان الضهر تاني يوم كانت في تربتها..... احساس الوجع والذنب في اللي كنت بعمله في بنات الناس واترد فيا كان بيموتنيبالبطئ وعدا اسبوع علي وفاة بنتي،،، ولأني وخده علي الغلط كنت قريت في كتاب سحر شوفته بالصدفه في مكتبة قديمة كدا ان ممكن لو حد اتوفي وكان غالي علي حد انه ممكن يعمل عمل علي اي عروسة بياخد حته من شعر المتوفي ويعمل طقوس بالشعر ويدخله جوه العروسهويبسبها في اوضه المتوفي وساعتها بتحس بالمتوفي كأنه لسه ممتش وفعلا حصل روحت بالليل المقابر وعطيتللتربي فلوس كتير فتح قبر بنتي ونزلت القبر وانا كلي ثبات واخد معايا مقص وفتحت حته كفن من عند رأسها واخد خصلة شعر وقفلت الكفن تاني وطلعت بره وخليت التربي يقفل تاني علي القبر وميقلش لجوزي بلي حصل لو جية في مره زار بنته وروحت البيت وعملت كل الطقوس اللي قريت عنها في الكتاب وعملتها علي شعر بنتي وشوية دم مني ولما خلصت جبيت عروسه بنتي كانت بتحبها وفتحت فتحه في العروسه ودخلت فيها الشعر وخيط تانيوحطيتالعروسه في أوضة بنتي،،، فاليوم ده بالليل لاحظت ان نور أوضة بنتي بيولعويطفي عرفت انها روح بنتي لكن هيا مكنتش روحها كانت شيطان وانا دخلته بيتي ويدوبمعداش اسبوع ولقيت جوزي جاي من شغله ولاقي البيت متشقلب حاله في ريحة وحشه اوي اشتكي وزعق معايا....يومها طلعت قعد فالصاله لقيت باب أوضه بنتي بيتفتح وطالع منها العروسه ماشيه علي رجليها... وانا اتخرستمبقتش قادرة انطق وفجأة لاقتها نطت في وشي صرخت لقيت سائل أسوود بيدخل جوه فمي من فم العروسة واتحولتمبقتش انا ودخلت المطبخ وجبيت السكينة.. وقتلت جوزي طعنته لحد ما مات وبعدين دخلت اوضه ابني احمد عشر سنين،، وطعنته لحد ما مات واغما عليا ولما فوقت لقيت المنظر دا ابني وجوزي راحو مني وانا اللي قتلتهم ومن قبلهم بنتي بلغت الاسعاف والشرطة وجات وكانت كل حاجه واضحه واخد أعدام... بس المشكله مش هنا،،،، وساعتها قربت مني ووطت صوتها وقالتلي،،،، اللي جوايا مش عايزني أموت عايز يخليني عايشه وأذي في الناس.
وبعدين ضحكت بهستريا وقالت بس أنا بقا يا دكتور عامله له مفاجأة هههههههههه وطلعت مشرط صغير من هدومهامعرفش جابته منين وقامت دبحه بيه نفسها......
الشرطة جات وكتبت التقرير الطبي انتحار نتيجه صرع وقفلت ملف الدكتوره عبير وخفايها واسرارها ماتت معها..
يوم الأحد. يوم جديد وحالة جديدة...
صباح الخير يا فتحي... صباح النور يا دكتور عبد الوهاب اخبارك انهادره يا دكاترة.....
الحمدلله بخير يا فتحي طول الليل في كوابيس بسبب الدكتوره عبير الله يرحمها....
معلش يا دكتور اللي يحضر الجن وميعرفش يصرفه يعرف الجن هيقرفةهههههههههه.
انت رايق كدا ليه يافتحي انت معندكش احساس ياجدع😠... امشي اعملي قهوة وابقا هاتها علي أوضة. مؤمن محمد نشوف حكايته إيه،،،
حاضر يا دكاترة... ومشي فتحي وانا روحت أوضة مؤمن دخلت الاوضه لقيته قاعد في زوايةالاوضةوبيتكلم....
لا مينفعش ارحميني بقا والله ما هقدر مستحيل ذنبها ايه الممرضة تموت..... بصتله وبعدين اتكلمتآزيك يا مؤمن اخبارك إيه؟؟؟
انت مين وعايز إيه؟
انا دكتور عبد الوهاب عايز اسمعك احكي وانا سامعك.....
سكت مؤمن ورجع اتكلم ايوه بس هيا رافضه الكلام مع اي حد...
هيا مين يا مؤمن؟؟
ريناس....
ريناس مين..... فجأه صوته أتغير وبقا صوت واحده ست بس مخيف ويرعب....
انا ريناسحبيبتة وعاشقته....
داريت خوفي وراديت بثبات عشان اداري الاحساس اللي جوايا،،،،
طيب يا ريناس ممكن تسمحي بمؤمن يتكلم معايا هو عايز الأذن منك...
سكتت ورد بعدها مؤمن.... دكتور عبد الوهاب خرجني من هنا ارجوك عاوزني اموت الممرضه وممكن بعد شويه توزني عليك او علي أي حد أاااانا مش عارف ااااعمل إيه....
آهدي يا مؤمن واحكيلي،،،،
أنا يا دكتور كنت شغال يوم وعشرة لأ وبقالي فتره عاطل.. لحد ما في يوم واحد قالي أن في مقبرة كلها كنوز ومفيش فيها رصد ولا حاجه كل الحكاية أننا هنحفرونأخد الكنوز ونمشي....
قولتلو وهيا فين التربة دي... قالي عندكم في بيتكم... بصتله واستغربت عندنا في بيتنا طب ازاي كان ظهر اي علامات.... قالي ماهو مش هيظهر علامات عشان أنتوا اصحاب البيت الاصلين....
قولتلو ماشي اقول لابويا قالي ماشي ومشي وسابني قبل ما أسالة هو عرف ازاي ان في كنوز في بيتنا...
المهم عدا يوم ولاقيته بيخبط عليا كنت متفق معه يجي يحكي لابويا ويقوله بنفسه.... وفعلا حصل جيه عندنا وحكي لابويا وامي فرحوا أوووي... واتفقنا علي يوم يجي يحفر معايا في أوضهمتطرفه من البيت..... وبعد ما حفرنا ظهرت ريناس الجنيه وقالتلي مش ممكن تعدي عاوزه دعم... طبعا ريناس لما ظهرت هيا منعتني من الكلام بقيت سامعها وشايفهاومحدششايفها غيري..... طلبت منى اقتل كل اللي فالبيت وبعدين اقتل صاحبي كل دا لا حد شايف ولا سامع..... وبعدين انا ظهر علي وشي اني رافض دموعي بقيت بتنزل لوحدها.... فجأه لاقتها دخلت جواياواتكلمت بصوتي... المقبره مش هتتفتح غير بدم ويكون من أهل البيت والصديق وقبل ما حد يستوعب كنت ضارب ابويا علي دمغه بالجاروف بتاع الحفر اخد الضربة ومات وامي صوتت ضربتها هيا كمان وماتت بعد ما وقعت بالحفره صاحبي طلع يجري كانت الشوكه راشقه في ضهره وسيبتهم ورحت علي اخواتي البنات فتحت عليهم وانا كلي دم معرفش شكلي كان ايه بس اللي شوفتوه ف المرايا وانا معدي من قدامها هيا عينا بقيت لونها ابيض تمام مفيش سواد ضحكت بكل برود ودخلت أوضه اخواتي التلاتهودبحتهم بدم بارد وبعدين وقفت قدام المرايا واللي اسمها ريناس دي اتكلمت بلساني... كدا مظبوط يا مؤمن انت جدع ونفذت الشرط خد كنزك وخرجت من جسمي ورجعت لوعي بس بعد ايه كانت مذبحه يا دكتور مبقتش عارف اعمل ايه اللي فكرت فيه أول واحد هو صاحبي أهله صعايدة وهيسألوا عليه وهتبقا مصيبة اخده بالليل في شوال وروحت دفنته في حته بعيدة عن العمار..... البوليس ميعرفش بيه انت هتقولهم يا دكتور..... كمل يا مؤمن،،،،، ورجعت البيت لاقيت أمي واقعة في الحفرة حطيت أبويا واخواتي معاهم وردمت عليهم التراب وقفلت الحفرة واخد بعضي ومشيت..... لكن ريناس الجنيه مسبتنيش في حالي وجات ورايا ما كان ماكنت وقالتلي أنت لازم تفتح الحفره وتطلع اللي فيها.... قولتها مش عايز كنوز..... قالتلي مش قصدي علي الكنوز انا عايزه اخويا الرصد اللي جوه..... قولتها الرصد دا انا قدمت له أعز ما ليا عيلتي عايز إيه تاني ما يخرج،،، لا المطلوب سبع أروح وانت قدمت ٦ أروح بس فاضل واحده أختار..... ساعتها يا دكتور عبد الوهاب انا معرفتش اعمل ايه سلمت نفسي للحكومة..... واخد أعدام وهيا لسه عايزني أقتل تاااني،،، بس أنا عرفت هعملإية أنا هموت نفسي عشان ارتاح...... في الوقت دا استدعيت فتحي التمرجي وجيه وماسكة قبل ما يرمي نفسه من الشباك.
كتبت التقرير أن المتهم مؤمن محمد اتعفي ولازم يرجع السجن وبالفعل رجع ومستني إيام علي تنفيذ الحكم.
يوم الاثنين... يوم جديد وحالة جديدة..
صباح الخير والسعادة يا دكتور...... صباح النور يا فتحي وبالنسبه للسعادة اللي يشوفك مش ممكن يشوف سعادة يا فتحي😏
هههههه الله يحفظك يا دكاترة.....
تحب أعملك القهوة واجبها في مكتبك..
لأ أنا شربت قهوتي هروح أشوف حكاية الراجل الدجال دا......
تمام يا دكاترة يلا بينا..
وصلنا أوضه سالم الاسيوطي..
دخلت لقيت راجل هادي خالص وعلي وشه ابتسامة متفهمهاش..... تحس أن الهدوء اللي قبل العاصفة.... اخبارك إيه يا عم سالم..... عم سالم الله يحفظك يا دكتور عبد الوهاب.... انت عرفني بقا..... طبعا أهم واحد هنا وعشان كده أنا هختسر عليك السؤال وهحكليك من نفسي.... ماهو أنا كده كده ميت سوابالمشنقه... أو اخوانا البعده اللي حوالينا دول،،،،
إخوانا البعدا وحوالينا..... هو في حد معانا هنا في الأوضه غيرنا....
رد عليا وقالي أيوه يا دكتور بس متقلقش خالص انا موقفهم عشان أحكي لحضرتك علي كل حاجه وارتاح من الهم اللي علي قلبي.....
قولتلوإحكي انا سامعك....
انا سالم من أسيوط حالي وانا شاب كان لا يصر عدو ولا حبيب.. لحد ما لجأت لطريق السحر والأعمال وعشان أتعلم لازم يا والدي أدفع التمن لازم يكون بمقابل ودول مش بياخده فلوس لاه.. دول بياخده أروح قرابين تتقدم ومعظمها بتكون من البنات الصبايا الصغيرين.... وكنت كل ما ابقي عايز اتعلم حاجه جديده كنت بروح أخطف البنات واقدمهم قربان للشيطان كنت متجوز ومش بخلف مراتي كانت عقيمه ومش شايل هم وأقول هيترد في عيالي لحد ما فيوم جيه الدور عليا لازم أدوق المرار اللي كنت بدوقه للناس ربنا رزقني ببنت بعد صبر سنين وكنت ساعتها متمرس في السحر والأعمال السفلية لحد ما فيوم كنت عايز أتعلم سحر الفودو وطلب مني قربان وكان القربان بنتي طلب مني أضحية من دمي رفض وبقيت اتطرد في الشياطين وأنا لما كنت أعصي ليهم أمر يتلبسونيوينفذو اللي هما عايزينه من غير أرادتي وحصل يا ولدي وقدمت بنتي قربان لشيطان دبحتها بأيدي بنت ١٢ سنة زي البدر في تمامة اخدها الشيطان وصفي دمها واخدها لحم علي عضم ودفنتها بإيدي مراتي عملت بلاغ للحكومه وبلغت عني وأنا سيبتها عشان كنت عايز ارتاح من الهم دا كما تدين تدان وربنا هياخد حق البنات وحق بنتي مني يمهل ولا يهمل....
طيب انت واعي لكلامك ياعم سالم اومال ليه دخلت العباسية وادعيت الجنون؟؟
أنا مدعتش الجنون يا دكتور أنا طول التحقيقات مع الحكومه مش عارف أتكلم عشان الشياطين كانوا حواليا وبكلمهم وبيكلموني قالوا عليا مجنون واتحولت علي هنا....
طيب ياعم سالم عن أذنك.. وخرجت من عنده.
وفي نفس اليوم بالليل اتصال من فتحي التمرجيبيقولي تعالي المستشفى بسرعه،،،
خير يا فتحي في إيه جايبني علي ملي وشي ليه في الوقت المتأخر دا؟؟
تعالي يا دكاتره شوف بنفسك..
واخدني فتحي وش الخير 🙂وروحنا أوضه عم سالم وكانت المفاجئ عم سالم مشنوق في نص الاوضه ربط ملاية السرير في المروحه وحط كرسي تحتها وشنق نفسه والعياذ بالله وجهه كان أسود وطلع منه ريحة عفنه مطقشالريحه تشمها من أول الطرقهيلا الله يرحمه ويسامحة...
وكتبت تقريري وقدمته لمدير المستشفى ويلا نشوف أخر حكاية.
يوم الثلاثاء..يوم جديد.. وحكاية جديدة...
صباح الخير يا فتحي..... يسعد صباحك يا دكاترة.
انا مستغربك يا فتحي كل البلاوي اللي بنشوفها هنا ومنمتش من امبارح وانت علي وشك ابتسامة 😁 وأنا جالي اكتئاب من اللي بشوفه...
ليه كدا يا دكتور خليك فريش هههههههه..
فريش بعد الكوابيس اللي بشوفها في نومي يا فتحي يوعدك بكابوس من كوابيسي اللي بحلم بيها 😒 عشان تصحا فريش 😏.
هاتلي قهوتي علي غرفة نورهان عايز اخلص من حكايتها وأروح ارتاح في بيتي عشان تعبان ومش شايف قدامي...
عينا يا دكاترة الف سلامه عليك.
وصلت غرفة نورهان وشوفت بنت بسم الله ماشاء الله آية من الجمال...
صباح الخير يا أنسه نورهان.. بصتليومردتش.....
أخبارك إيه انهارده؟؟؟
لا رد..
وعشان أنا كنت تعبان فعلا سيبتها ومشيت وقلت هاجي ليها بكره أكون فوقت... وأقدر أشوف شغلي.
وتاني يوم الأربعاء....
روحت علي غرفتها علي طول وملقتهاش... بسأل عليها الممرضهقالتلي أنها بالليل جالها حالة هياج والدكتور أحمد وداها أوضة الكهرباء.... اديقت جدا😠 لأني المفروض أن الحالة دي مسؤؤله مني وفكرة أوضه الكهرباء أنا رافضها من الأساس....
المهم روحت علي أوضه الكهرباء لاقتها مغيبه تماما.... طلبت من التمريض يوصلها أوضتها... وانا كنت محضر القرآن الكريم علي موبايلي وقلت أستقبلها بيه وفعلا جات وارتحت علي سريرها وخرجوا التمريض وجيه فتحي....
انت فين يا فتحي باشا أزاي تخلي دكتور أحمد يوديها أوضه الكهرباء ليه مقلتش له أن الحاله تخصني.....
يا دكتور ماهو انا كمان كنت تعبان وروحت بيتي ولما جيت الصبح لاقتها هناك شوفتها بالصدفه وعارف أنك هتزعل...
ماشي يا فتحي... هاتلي قهوتي وكوبية عصير ليمون...
تمام يا دكتور.
بعد ماخرج فتحي بدأت نورهان تفوق....
وبصلتي واتكلمت.... هو انت كنت خايف عليا... يارتنياتكلمت معاك امبارح... الدكتور اللي كهرباني لما رفض الكلام ضربني بالحزام... وورتني علامات حزام فعلا علي ايدها... ولما بقيت بصرخ كهرباني هو بيعملمعايا كدا ليه.....
أنا أسف علي اللي حصل مش هتكررتاني اوعدك بكدا...
المهم جاهزه تكلمي معايا...؟
هزت رأسها بنعم..
تمام أنا سامعك..
أنا وحيدة بابا وماما الله يرحمهم لما ماما ماتت كان عندي خمس سنين... بابا أتجوز بعد ماما بأربعين يوم بس... عشان تكون في ماما جديده تراعيني..... لكن مكنتش ماما كانت شيطانه... بتخلي بابا يضربني بتدعي عليا كلام محصلش لحد يوم عيد ميلادي ال ١٦ طلبت من بابا هدية قطة وجبهاليواتعلقت بيها اوي كنت بعد يوم طويل من تعب وشقي فالبيت والمذكرة وحرقة دمي من مرات ابويا بالذات بعد ما خلفت من بابا تلات اخوات ليا من بابا حب بابا اتوجه ليهم هما واهتمامه وانا بقيت مجرد خدامه ليهم.... المهم قطتي كانت كل حاجه حلوه في حياتي... كنت بحكي ليها يومي كأنها بني أدم لحد ملاقتها مره ميته وعرفت أن مرات بابا سممتها...... حتي القطه حرمتني منها قلبي وجعني ساعتها ليه بيحصلمعايا كدا ... وعدا فتره كبيره كنت اتعود علي الضرب ولأهانة والشقي والاهمال من ناحية بابا.... ومن ست شهور جية قط عندنا في العماره كان قط اسود بالرغم أن شكله كان يخوف بس اتعلقت بيه وكنت بحط له أكل..... وفي يوم بعد ما أخد علقة مووت من مرات أبويا علي حاجه تافة.... طلعت قعد علي السلم من ناحية باب الخدامين ولقيت القط جاي يعقد جمبي بصيت له وانا بعيط.... وقلتله أنا اضربت من مرات بابا ولو روحت أشتكيت لبابا هيضربني هوا كمان.. وبقيت أعيط واتكلم وابصله وفجأة لقيته أتكلم أيوه القط أتكلم ورد عليا..... وقالي متعيطيش دموعك دي أغلي منهم..... انا من الصدمه حتي مصرختش قمت دخلت جوه أوضتي ونزلت تحت الغطا وأنا بترعش ومن الخوف نمت... وحلمت حلم غريب..... كأني ماشيه في غابة وظهر القط الأسود دا وبعدين أتحول لشخص طويل وأسود وعيونه حمرا زي النار وقالي أنا خدامك وتحت أمرك أولع فيهم وأحرقهم لو عايزه علي أد الحلم ما كان مخيف بس حسيت بقوة غريبه بقيت جوايا..... وصحيت من النوم وأنا مفيش في جسمي أي تعب..... وقمت واشتغلت في البيت عادي...بس وأنا واثقة اني عندي قوة تهد جبل..... وعلي بالليل وهما كلهم نايمين طلعت من الباب الخلفي مانا نسيت اقولك ان المكان اللي كان مصرح ليا بعد أوضتي أني اقعد فيه هو المطبخ والفسحيالوحيده ليا هيا قعداي علي عتبة السلم..... طلعت لقيت القط مستنيني..... قعد قدامة وبصيت له في عينة وسألت لنفسي سؤال في دماغي أنت أيه حكايتك بالظبط رد عليا القط.... بس بردو رد عليا في دماغي.....
أنا حارسك..... وأسمي حارث أنا خادم ليكي وتحت إمرك....
بصيت له في عينه وقولتلو انت سامعيني في دماغي......؟
قالي أنتيمتكلميش بلسانك.... أتكلمي في دماغك وأنا هرد عليكي.....
وقتها سرحت وأنا بفكر أني نفسي أخلص من مرات أبويا....
لقيت حارث بيرد عليا وطبعا سامع أفكاري وقالي تحت أمرك تحبي تخلصي منها أمتا...؟
بصيت له وضحكت وقولتلو بعد ما أخليها تشوف العذاب الوان زي مانا شوفته........
وفعلا خليت حياتها جحيم حارث كان بيجي ليها في الحلم يعذبها مبقتش تعرف تنام..... ولادها واللي هيا وبابا بيفضلهم عليا بقوا دايما تعبانين...... وبقيت مبسوطه جدا من تعباها وقلة نومها حياتها اتقلبتومبقتش تضربني ولا تطلب مني حاجه مكنتش بعمل لبابا حاجه عشان مهما كان دا أبويا وبعدين كنت عايزه يشوف فيهم الويل ويحس أنه ظلمني وربنا بينتقم منهم بسببي.... وفي لليله من الليالي.... فكرت إني خلاص عايزه أخلص منهم تعبت من وجود مرات بابا.... ولقيت حارث الجني.. بيقولي تحبي أفكر ليكي فكره تخلص بيهم منها ...
قولتلو أيوه فكر أخلص منهم ازاي؟؟
قالي أنهارده بالليل تعرفي...
وبالليل كانوا كالعادة خرجوا وسابوني كان يوم جمعه متعودة تاخد ولادها تفسحهمو كل يوم جمعه.... وأبويا طبعا معاهم.... وسابيني لوحدي..... ولقيت حارث بيقولي افتحي مواسير الغاز الطبيعي بتاعة الشقة كلها بقيت الشقهمعبأه بالغاز الشقه كلها وانا قالي
استني برة ومعاكي ولعه أول ما يدخلو ويقفلوا الباب فجر*ي بيهم الشقه ..... قولتلو طب وبابا قالي هعطله عشان ميرحش وراهم..... قولتلو وأنا هروح في داهيه،،، قالي هتقولي أنه غاز اتسرب وانتي خرجتي بره وأن اكيد هما اللي ولعوا النار غصبن عنهم ولا ماس كهربائيّ أي حاجة..... وفعلا ده يا كتور عبد الوهاب وفجأة بوووووووومههههههههههههههالشقه بقيت فحمه بمرات أبويا بولادها اللي فضلتهم عليا ههههههههههه وبابا بابا بقا يعيط ههههههههههههه مقهور ياعيني وأنا من فرحتي قلت علي أللي حصل كلووو وأنا اللي عملت كدا هههههههههههههههههه.
بس حارث أختفي وبنادي عليه مش بيرد...يا حارث....يا حارث ههههههههههه حارث سابنيهههههههههههههههه...
أنا ك عبد الوهاب عيني خانتها الدموع ونزلت علي الضحية اللي واقفه قدامي دي...... مسكينة اتظلمت من أبوها ومراته وانتهت بفعل جريمة.... طبعا أنا مكنش ينفع أكتب في تقريري أنها اتعافت....
كتبت في التقرير أن الحاله أمامها بعد الوقت لكي تتعفي كليا.....
وبكدا يكون خلصنا الأربع حالات يا فتحي هااا ممكن بقا أروح أنام لأني فاصل........
من حقك يا دكاترة اتفضل أنت في رعاية الله.
تمت
بقلم شيري فوزي
التعليقات
للتعليق يجب عليك تسجيل الدخول اولا