القصه دي +18 فقط...
"القبو الملعوون"
انا عمر من محافظة البحيرة بعد ما ولدى مات بسنه ولدتى ما استحملتش انها تقعد في البلاد لانها بعد وفات والدى حالتها النفسيه تعبت جدا فقررت اننا نسافر القاهرة ونقعد في بيت جدى بس انا قلت لامى .. احنا ازاى هنسافر القاهرة وانا درستى هنا وكل حياتى هنا مش هقدر يا امى ان اسيب البلاد امى وقالت اذا كان علي موضوع الدراسه هتنقل درستك في القاهرة .. قلتلها طب احنا عشني هنا طول عمرنا مش هعرف اتعود علي عيشة القاهرة .. بعد مناقشات كتير اصرة امى اننا هنسافر لانها مابقتش مستحمله العيشي في البيت الي بيفكرها بولدى الله يرحمه .. بالفعل حضرنا نفسنا انا وامى واختى الصغيرة ساره اننا نسافر وكنا ركبين العربيه الساعه ٧ الصبح ووصلنا كانت بعد الظهر .. رحنا خدنا المفتاح من البواب هيا كانت عمارة من ٥ ادار وقديمه جدا بقلها زمن طلعنا الشنط .. ودخلنا الشقه .. الشقه كانت كبيرة الي حد ما كانت ٣ اوض وصاله كبيرة وحمام ومطبخ وكان في اوضي مقفوله بقفل مصدى من الزمن وباب الاوضه كان لونه اسود باهت وهيا الاوضه الوحيدة الي كانت مقفوله .. والعفش كان متغطى بقماش ابيض متهالك من الزمن وكان في كميت تراب كبيرة في الشقه .. فتحنه كل شبابيك البيت عشان الشقه يدخلها هوا .. ولدتى قالتلي روح يا عمر جبلنا مسحوق عشان تنضيف الشقه .. فعلا نزلت عشان اجيب المسحوق من المحل الي كان علي اخر الشارع .. وبعدها رجعت الشقه كان معاية المفتاح فتحت الشقه ودخلت وكملنا تنضيف واليوم عدى واحنا بنضف نزلت عشان اجيب حاجه نكلها من تحت ورجعت بعد ١٠ دقائق كلنا وبعدها كل واحد دخل ينام من التعب وارهاك في يوم كامل بنضف الشقه .. ولدتى صحتنى وكانت الساعه ٩ الصبح فطرت وقلتلها يا امى انا هنزل ادور علي شغل هشتغل لحد ما الدراسه تبداء عشان اقدر اوفر فلوس الدراسه .. ولدتى ردت عليه وقالت وانا ماقلتلكش اننا محتاجين فلوس .. رديت عليها وقلتلها ما هو انا مش هينفع يا امى اقعد شهرين في البيت كده من غير شغل وانتى عرفانى مش بحب قعدت البيت وكمان مش عندى صحاب هنا عشان اخرج معاهم .. بعد مناقشات كتير وفقت امى ان انزل ادور علي شغل .. قعدت الف اكتر من ٣ ساعات عشان القي اى حاجه اشتغل فيها كل واحد ادخله يقولي لازم تكون مخلص دراسه ويكون معاك شهادة اعفاء او تأجيل من الجيش المهم بعد تعب ولف كتير اخيرا لقيت شغل في مطعم سياحى بمرتب الي حدا ما كويس واتفقت مع صاحب الشغل ان هنزل من تانى يوم ... رجعت البيت وانا فرحان جدا ان خلاص لقيت شغل قلت لامى ان انا خلاص لقيت شغل في مطعم سياحى وهنزل من بكرة الصبح الشغل .. قلتلي طب والشغل ده فين يا عمر .. رديت وقلتلها ما تقلقيش يا امى عليه انا دلوقتى كبرت اقدر اتحمل مسؤولية نفسي ومسؤولية البيت كمان .. ردت وقالت عرفه يا حبيبي انك خلاص بقيت راجل بس من حقي اطمن عليك .. قلتلها يا امى ما تقلقيش الشغل قريب مننا مش بعيد اوى يعنى ساعة بس في الطريق واهو ياستى عنوان المطعم وكمان رقم المطعم عشان تكونى مطمنه بس وغير كده انا هكون علي اتصال بيكى عشان لو احتجدتى اى حاجه .. قلتلي ماشي يا حبيبي ربنا يوفقك في شغلك قوم بقا غير هدومك عشان تاكل انتا اكيد ما كلتش من الصبح .. قلتلها هو انا فعلا ما كلتش حاجه من الصبح هقوم اغير لحد ما تحضري الاكل .. صحيح يا امى هيا البت سارة مش شيفها ليه هيا فين .. ردت امى عليه وقالت بتلعب مع بنت جرتنا تحت .. قلتلها يا امى انتى ازاى تخليها تنزل الشارع واحنا لسا مش عرفين حد هنا هروح انده عليها .. نديت علي سارة وقلتلها ما تنزليش بعد كده الشارع .. طبعا قعدت تقديها عياط بس قلتلها عوزه تلعبي مع بنت دى هتيها والعبي هنا في الشقه بس نزول الشارع لا .. ردت وقلتلي اغرب حاجه قلتلي يا عمر انا فعلا قلتلها كده بس قالت انها تخاف تطلع الشقه الي في عمارة العفاريت دى .. قلتلها ايه عمارت عفاريت وقعدت اضحك .. قلتلها طب ما تنزليش تلعبي معاها تانى في الشارع .. بعدها كلت ودخلت انام وصحيت كانت الساعه ٧ بليل صحيت قعدت اقلب في التلفزيون شويه واتصفح حساب الفيس شويه واكلم مع امى شويه لحد ما اليوم عدى وبقت الشاعه ١ بعد نص الليل دخلت عشان انام عشان اعرف اصح الشغل .. نمت وصحيت علي ميعاد الشغل فطرت ونزلت واستلمت الشغل بتاعى في المطعم وشغلي عباره عن ان بقدم الطلبات لزباين المحل وهما اغلبهم اجانب مش عرب .. اتعرفت علي صديق في الشغل اسمه حسام هو من نفس الطمنقه الي فيها المطعم وعندى ٢٠ سنه داخل كلية تجارة جامعة القاهرة .. شاب محترم وابن ناس بصراحه ارتحت لي وبقينا صحاب اوى ساعات كان بيخدنى معاه البيت اقعد شويه معاه ونشرب قهوة مع بعض .. عدت ايام بشكل طبيعى ايام روتينيه جدا مافيهاش اي جديد .. ارجع من الشغل اكل وانام وتانى يوم اصحى واروح الشغل ... عدى بظبط شهر واحنا في السكن الجديد طبيعى جدا .. بس زى ما بيقوله مافيش حاجه بتفضل علي حالها ومن هنا تبتدى الحكايه بتعتى ... في يوم كنت راجع من الشغل كانت الشاعه ١٢ بليل كنت تعبان جدا من الشغل يادوب ولدتى حضرت ليه الاكل وبعدها دخلت انام واول ما حطيت جسمى علي السرير نمت صحيت علي كابوس صوت في الاوضه الصوت همس صوت حد بيهمس قمت من مكانى عشان اعرف ايه الصوت ده بس اتخيلت خيال جري في لحظه وفتح الباب وقفل الباب وراه بقوى ابتديت امشي بحزر لحد ما وصلت للباب فتحت الباب .. عشان اسمع نفس الصوت مشيت ورا مصدر الصوت والغريب ان الصوت ده طالع من الاوضه الي الباب بتعها لونه اسود والي كانت مقفوله بقفل بس المرا دى الباب ماكنش مقفول بقفل الباب كان متوارب مديت ايدى علي الباب وفتحته بحزر و دخلت براحه علي الاوضه .. دخلت ونفس صوت الهمس لسا سمعه الاوضه كانت ضلمه جدا مش قادر اشوف اي حاجه حطيت ايدى في جيب البنطلون وطلعت الموبيل بتاعى وولعت فلاش الموبيل عشان اقدر اشوف كويس .. قعدت الف في الاوضه وانا بلف حسيت ان رجلي خبطة علي حاجه حديد في الارض قعدت اخبط برجلي عشان اعرف ان الاحساس ده حقيقي وله لا .. لا فعلا في حاجه جديد انا دايس عليها برجلي .. وطيت وشلت السجاده المفروشه عشان اول ما اشيل السجاده اشوف باب حديد بيوصل لمكان تحت الاوضه والباب كان عليه قفل مصدى .. طلعت خارج الاوضه عشان اجيب اي حاجه اكسر بيها القفل خرجت وجبت شاكوش من المطبخ ورجت علي الاوضه .. بس المفجأة ان الباب لقيته مقفول بنفس القفل .. طب ازاى ده حصل وانا كنت لسا في الاوضه معقول انا كنت بحلم .. لا لا اكيد كنت بحلم انا هرجع الاوضه بتعتى واكمل نوم .. بالفعل دخلت الاوضه عشان انام بس مش قادر انام عمال افكر في الي حصل واسأله كتير جدا في عقلي مش قادر انام منها اكيد الاوضه دى وراها سر كبير انا مش عرفه ولازم اعرفه .. بعد تفكيرات كتير رحت في النوم عشان اصحي علي صوت منبه التليفون بتاعى صحيت وكانت امى صحيه بتحضر الاكل صبحت علي امى ودخلت الحمام وغيرت هدومى وطلعت كان الفطار جهز فطرت وجريت الشغل زى العاده .. يوم طويل اوى انهرده في الشغل واخيرا اليوم خلاص ورجعت البيت .. رجعت زى كل يوم في نفس الميعاد وامى بارضه كانت مستنيانى ارجع من الشغل عشان تحضر ليه الاكل .. حضرت الاكل وقعدت المره دى تاكل معايه .. قلتلها انتى يا امى مستنيانى لحد ما اجى عشان تكلى اوعى تكونى ماكلتيش طول اليوم زى العادة بتعتك يعنى انتى لازم تكلي عشان الدواه بتاعك .. ردت عليه وقالت لا ماتخفش انا كلت بس انا عوزاك في حاجه .. قلتلها خير يا امى في ايه .. بص يا عمر احنا من ساعة ما جينا البيت ده وانا بحلم بكابوس وحش جدا ونفس الحلم بحلم بي بالتفصيل كل يوم .. قلتلها احكيلي في ايه يا امى .. انا يابنى مجرد ما بنام بصحى علي صوت خبط في الاوضه المقفوله ب القفل دى ولما بقرب ليها بشوف ان الاوضه مش عليها قفل ومتوارب الباب بدخل الاوضه عشان اول ما بدخل بشوف دم كتير في الاوضه كلها علي الحيطان وفي كل حتي وعلي الارض قطط كتير اوى مدبوحه ومسلوخ جلدها واول ما بصرخ مش بحس بحاجه غير ان في حاجه تقيله اوى اضربت بيها علي راسي وبعد كده بفوق من الكابوس المرعب ده وكل يوم بيتكرر نفس الحلم يابنى الاوضه دى فيها حاجه غلط ...
مش عارف ارد علي امى واقولها ايه اصل لو قلتلها علي الي انا شوفته في نفس الاوضه كده يعتبر ان بأكدلها نفس الظن علي ان الاوضه دى مش طبيعيه وهتترعب اكتر ما هيا خيفه منها الي قلتهلها ان ده مش حقيقي ده مجرد كابوس من الشيطان قصد ان يخوفك بس اقتنعت بالكلام او انها كانت منتظره حد يقلها كده عشان تشيل اى شكوك تانى ... بعدها خلصنا اكل وامى دخلت تنام مع اختى سارة في الاوضه وانا دخلت الاوضه عشان انام ... اليوم ده كنت تعبان جدا في الشغل مجرد ما حطيت راسي علي السرير نمت .. عشان افوق علي نفس الكابوس تانى بنفس اصوات الهمس ونفس الخيال الي بشوفه بيخرج من الاوضه ويقفل الباب بقوى وراه ويروح طالع من الاوضه بتعتى .. عملت نفس الشيئ خرجت من الاوضه بتعتى ورحت علي نفس الاوضه وكان الباب متوارب بارضه فتحت الباب ودخلت الاوضه عشان اشوف ... نفس الباب الحديد الي علي الارض بس المره دى كان مفتوح الباب وكان في سلم بيوصل لقبو .. فتحت كشاف الموبيل .. وابتديت انزل السلم لحد ما وصلت لمكان عامل زى مخزن في كراكيب وعفش قديم جدا قعدت اتجول في المكان. لحد ما شوفت مجموعه كبيرة من السكاكين .. والغريب ان السكاكين كلها مكنها دم متجلط .. فضلت اقلب هنا وهنا واكتشف المكان لقيت كتاب حجمه كبير وكان عليه تراب كتير شلت التراب بايدى والكتاب كان ملفوف بحاجه كده عامله زى السلك حديد بس قوى جدا مقدرتش ان افتح السلك الحديد بأيدى وكان ملفوف بطريقه غريبه مسكت الكتاب ولسا هلف نفسي عشان اسمع الباب الحديد بيتهبد معني كده ان الباب اتقفل عليه جريت بسرعه وكان الكتاب معاية وكنت مرعوب طلعت درجات السلم وحولت ان ازق الباب بس مش بيتفتح .. قعدت اخبط واخبط وانادى علي اي حد عشان يفتحلي وله اي حد سمعني . طب انا هتصرف ازاى وهطلع من هنا ازاى في وسط كل الاسأله دى حسيت بحاجه بتتخبط علي دماغى عشان اقع علي الارض وماحسش بنفسي غير قلم علي وشي فقت لقيت نفسي مرمى علي الارض وامى واختى ساره بيفوقو فيه .. قمت مخضوض وقعدت ابرتم ب الكلام ( الباب اتقفل عليه من تحت وقعدت اندى عليكم محدش سمعني ) لقيت امى بتقولي باب ايه الي اتقفل عليك قلتلها الباب ده .. وطبعا ما كنش في بيباب لان ببصاته انا في الصاله والباب مقفول بالقفل لسا .. بس الغريب ان نفس الكتاب الي شوفته في القبو جمبى علي الارض حولت اخفي الكتاب عشان محدش يشوفه .. امى واختى قومونى علي الاوضه بتعتى لحد ما هديت وقلتلهم انا كويس اخرجه انتم عشان هنام .. قلتلي ماشي ياعمر نام انتا عشان تعرف تروح الشغل الصبح .. اسأله كتير عماله تدور في عقلي ومش عارف القي ليها اى اجابه وايه حكاية الكتاب ده كمان .. حولت ان انام وبعد ساعة كنت نايم .. صحيت علي الساعه ٧ عشان احضر نفسي وانزل الشغل .. استلمت الشغل وزى كل يوم اقعد اقدم الطلبات لزباين المطعم عدى يوم الشغل الروتينى .. خرجنا انا وحسام زى كل يوم وقالي تعاله بقا معايه البيت تشربلك حاجه ونقعد شويه مع بعض ده حتي انهردة خرجين بدرى عن ميعاد الشغل قلتله معلش ياحسام مش هقدر اروح معاك انهردة لان تعبان شوية قالي خلاص تمام يا عمر اشوفك بقا بكرة في الشغل سلام .. بعدها ركبت العربيه ووصلت البيت .. وكانت امى محضرة الاكل دخلت غيرت هدومى وخرجت عشان اكل .. بس واحنا بناكل حاسس في عين اختى سارة انها عوزه تقولي حاجه وكمان خيفه من حاجه وماكنتش بتاكل اصلا بتبص علي الاكل من غير ما تاكل قلتلها مش بتكلي ليه ياسارة قلتلي ما انا باكل اهو ياعمر .. بعد ما خلصنا اكل رحت علي اختى سارة وقلتلها مالك ياسارة انا حاسس انك عوزه تقولي حاجه اول ماقلت الجمله دى لقتها اترمت في حضنى وقعدت تعيط هدتها وقلتلها احكى في ايه .. قالتلي يا عمر انا امبارح حلمت بكابوس مش قدرة انسي لحد الان .. حلمت ان في واحد جالي الاوضه بتعتى وقعد يجر فيه لحد ما وصل للاوضه دى وشورتلي علي نفس الاوضه الي بيظهر فيها القبو الغريب ده .. وبعدها الراجل ده بيفتح الباب ويروح حدفنى في وينزل بعد كده .. ويجيب سكين ولسا هيبداء يدبحنى بكون صحيت .. علي فكرة يا عمر الكابوس ده ماشفتوش انبارح بس لا ده انا بشوفه من ساعة ما جينه البيت ده وما كنتش بقوله لحد ... حولت اهديها لانها فعلا كانت مرعوبه وبتبكى قلتلها ماتخفيش ياحببتى انا معاكى ده بس مجرد كابوس من الشيطان بيخوفك بس انتا اقري المعوزتين قبل ما تنامى وهتكونى كويسه .. من بعد اليوم ده وانا ابتديت احلم بنفس الحلم الي اختي حكته .. بس كنت انا بطل الكابوس ده انا الي كنت بتجر لحد القبو .. وكمان ولدتى بتحلم بي نفس الحلم .. في سر في القبو الي بيظهر ويختفي فجأة ده .. الموضوع ابتدى يتطور اكتر من الاول لدرجة بقينا بنصحى علي حريقه في الصاله كانت بتظهر فجاه والغريب اننا مكناش بنقدر نطفيها كانت بتنتشر في البيت كله بشكل مرعب ومن غير دخان .. حكيت كل الي بيحصل في الشقه لحسام زميلي في الشغل وكان الرد .. يابنى انتا ازاى ساكت علي الموضوع انتا لازم تجيب شيخ وهو يشوف في ايه انتا زى ما بتقول الشقه مقفوله من فترة كبيرة والطبيعى ان هتكون مسكونه لان مافيش وله حد بيفتحها وله بيشتغل فيها قراءن من فترة .. رديت وقلتله انتا مجنون يابنى انتا بتصدق في التخاريف دى .. رد وقالي يابنى دى مش تخريف الجن مذكور في القراءن ياعم مش هتخسر حاجه جرب وانا اعرف شيخ كويس هكلمهولك واجبهولك بكرة .. قلتله طيب ياعم لما نشوف اخرتها .. بعدها سبته وروحت البيت وانا طالع العمارة قبلت راجل عجوز واقف تحت البيت بصراحه اتخضيت من شكله دخلت وما بصتش عليه بس وانا طالع لقيته بيقولي .. تعاله يا عمر يابنى .. الراجل ده عرف اسمى منين .. رحتله وقلت انتا تعرفنى يا عم الحج انتا مين رد عليه وقالي مش مهم انا مين المهم دلوقتى انك لازم تسيب البيت انهرده قبل بكرة لانهم مش هيرحموك .. لسا هقوله مين هما دول الي مش هيرحمونى لقيته اختفي من قدامى اكن ماكنش موجود اصلا .. ايه شغل الجنان ده ما هى اصلا الحكاية مش نقصه عفرته .. طلعت العمارة وفتحت الباب بس ايه ده الباب مفتوح ازاى ينامه ويسيبه الباب مفتوح كده .. النور شكله كده قاطع كمان .. فتحت فلاش الموبيل ودخلت الشقه قعت اندى علي امى واختى سارة محدش بيرد .. بس نور المطبخ كان مفتوح دخلت براحه علي المطبخ لقيت المنظر ده شوفت وحده ست وقفه في المطبخ ومسكه سكينه وعماله تقطع في حاجه انا قلت انتى بتعملي ايه ياامى وليه طفيه كل النور الشقه كده قربت عليه ومسكت كتفها عشان اول ما اعمل كده تلف وشها عليه عشان اشوف ابشع منظر ممكن حد يتخيله ( وحده ست وشها كله محروق تماما وعنيها متشاله من مكنها اول ما اشوف المنظر ده اصرخ واقع من طولي .. عشان افوق وامى بتفوقنى وبتقولي فيك ايه يابنى مالك فوق ياعمر فوقت وانا مخضوض وقعدت اردد كلمه ( انا شوفت ست شكلها وحش هنا في المطبخ )
امى ردت وقالت ست ايه يابنى الي انتا شفتها انا لقيتك جى عليه المطبخ واول ما دخلت قعدت تبرق ومش بتتحرك من مكانك وقعت اقول مالك ياعمر فوق يابنى لحد مالقيتك وقعت علي الارض ..
انا مش فاهم ايه الي بيحصل وايه الي بشوفه ده من ساعة ما جينه البيت ده ما كنا قعدين في البلاد ب سلام لاذم نجى هنا يعنى ..
المهم دخلت الحمام وغسلت وشي ودخلت انام من غير ما اكل هو بعد الي شوفته هيكون ليه نفس للاكل .. تانى يوم كان عندى اجازه من الشغل وزميلي حسام في الشغل اتصل بيه وقالي انا كلمت الشيخ وهنجيلك بعد العصر .. قلتله تمام يا حسام .. رحت قلت لامى علي موضوع الشيخ ده وممنعتش الموضوع لانها شيفه الي بيحصل في البيت .. المهم الشيخ جه وكان شيخ في سن الخمسين راجل كده شكله بشوش وقعد يكلم معانه شويه ونحكيله الي بيحصل في البيت والي بنشوفه .. فقام وكان معاه ازازه مش عارف فيها ايه قعد يصب بايده علي كل اركان البيت وفتح المصحف وابتدى يقراء قرأن .. وبعدها قعد وقال ... البيت ده مرصود بعشيرة كامله من الجن وهما ممنعين انكم تعيشه في البيت عشان كده بيعمله كل ده عشان تسيبه البيت بس البيت ده حصل في حاجه مش طبيعة عشان كده البيت اترصد ب اشد انواع المرده والشياطين انا مش هقدر اعمل حاجه اكتر من الي عملته الحل في ايدكم انتم لان الي حصل في البيت ده زمان حصل من حد يخصكم انتم عشان كده انتم بس الي هتقدره تخلصه البيت من الي في وحتى لو سبتم البيت مش هيسبوكم في حلكم ... وبعدها الشيخ قالي عوزك ياعمر لوحدك رحت معاه وقالي بص يا عمر الحاجه الي معاك ياريت ماتجربش انك تفتحها عشان لو عملت كده هتفتح عليك باب لا ابواب الجحيم عليك وعلي اهلك .. قلتله حاجه ايه الي معايه وان ما افتحاش انا مش معايه حاجه ياشيخ ومخبيها .. رد وقالي يا عمر انا عارف كويس انك معاك كتاب ومخبي وعرفت ده من اول ما دخلت البيت .. بص يابنى البيت مش مجرد ان في شوية جن وشياطين بس لا ما البيوت اصلا فيها جن بس مش ممكن يأذوكم .. لكن الي موجودين دول اشد من الجن والشياطين .. مخلوقات غريبه مش عارف ايه صنفهم وسكنه المكان ده لان المكان ده حصل في جريمه او حصل في ابشع شيئ ممكن يحصل ف عشان كده البيت اترصد بسبب الي حصل ده وزى ما قلتلك مش هقدر اعمل حاجه غير ان عملت تحصين للبيت ومش هيستمر كتير التحصين ده تحصين مؤقت بس وبعد كل كل شيئ كنت بتشوفه هيرجع تانى .. دور بنفسك مين هو السبب في الي حصل وحل الموضوع قبل ما هتتحول حيتكم لجحيم سلام يابنى وربنا يكون في عونك وعون اهلك في الي هيحصل ... بعد كلام الشيخ مش عارف اتصرف واعمل ايه طب انا هكتشف الي كان بيحصل في البيت ده ازاى بعد تفكير كتير .. انا هفتح الكتاب الي لقيته في القبو وهشوف ايه حكاية الكتاب ده كمان .. استنيت لما الشيخ وحسام نزله وامى واختى دخله ينامه وانا دخلت الاوضه وجبت حاجه معايه عشان اشيل السلك الملفوف بي الكتاب .. دخلت وجبت الكتاب وابتديت اشيل السلك وبعد كده فتحت الكتاب وقعدت اقلب في صفحاته .. الكتاب عباره عن رسومات غريبه وحروف مكتوبه بشكل مش منظم وغير الصور الي تخض زى مثلا صورة لراس ماغز وعليه قرون والغريب بقا وانا عمال اقلب في الكتاب ايدى اتجرحت ونزلت دم في صفحه معينه في الكتاب ومجرد ما يحصل ده الكتاب في لحظه يتقفل لوحده بقوى وكل الاسلاك ترجع زى ما كانت تانى وكل حاجه تتحول قدامى المكان اتبدل يعنى انا اتنقلت من الاوضه بتعتى وبقيت في المقابر وكمان جمب قبر ابويه مش عارف ليه انا جيت المكان ده وجيت هنا ازاى .. القبر لقيته بيتفتح وخارج منه ابويه اه ابوية خارج من القبر وكان شكله مرعب جدا عمر ده مايكون شكل ابويه ابدا .. مقليش غير جمله وحده احرق الكتاب يا عمر وسيب البيت انتا وامك واختك قبل ما تموته الي في البيت مش هيسبوكم في حلكم .. وزى ما جيت المكان ده في لحظه لقيت نفسي في البيت في لحظه .. دماغى عماله تطرح اسأله ومش عارف اوصل لاى اجابه .. وفي وسط كل الاسأله دى افتكرت الراجل الي شوفته تحت البيت الي قالي سيب البيت قبل ما يحصلك اى حاجه انتا واهلك اكيد الراجل ده عندك حل للغز ده طب انا هوصل للراجل ده ازاى .. انا هنزل تحت البيت وهسأل عليه يمكن حد يكون عرفه .. فعلا نزلت وقعدت اسأل علي الراجل واوصف شكل الراجل ده للناس بس من غير اى فيده محدش يعرفه .. واثناء ما انا عمال الف هنا وهنا لقيت الراجل في نفس المكان الي لقيته في اول مره .. جريت عليه واول ما قربتله قالي .. عارف يابنى انك بدور عليه تعاله معايه وانا هحكيلك الحكاية كلها .. رحت مع الراجل للمكان الي بيقعد في حاجه كده زى كشك صغير المهم دخلنا وعمل شاى ليا وبداء يتكلم .. بص يابنى ابوك قبل ما يتجوز كان قاعد في البيت الي انتم قعدين في دلوقتى هو كان شخص من طبعه قليل اوى لما بنشوفه طالع من البيت كان بيطلع بس لما بيحتاج اى حاجه من تحت غير كده ماكناش بنشوفه خالص ماكنش شخص اجتماعى بيحب العزله .. قعد في البيت ده بتاع ٥ سنين كده وسافر البلاد تانى .. ومن ساعة ما سافر ابتدا يحصل حاجات غريبه في البيت يعنى كنا بنسمع اصوات لحيوانات كتير في البيت يعنى اصوات كلاب كتير اوى وغير كمان كنا بنشم ريحه مقرفه جدا خرجه من البيت الجيران اشتكو من الي بيحصل في البيت لان في مره لقينا البيت بيولع لوحده والنار كانت يابنى مش طبيعيه خالص زى ما النار بتولع لوحده كانت بتسكت لوحده استمر الحال ده شهر كامل كل يوم نصحى نلقي البيت بيولع ... لحد ما في يوم رجع ابوك للبيت واول ما الناس شافو ابوك قعده يقوله لبوك كل الي بيحصل في البيت كان بيتعصب ويقول محدش لي دعوه ب البيت ومحدش يقرب لي الناس يابنى كانت بتخاف انها تقرب للبيت .. لحد ما في يوم لقينه ابوك مرمى قصاد العمارة وسايح في دمه وكان شكله استغفر الله العظيم كان مسلوخ جلده اهل المنطقه اتصله ب الشرطه وجت وخدت جثة ابوك .. واقتحمه البيت وشافه مناظر عمرنا ماكنا نصدقها .. حيوانات كتير اوى مدبوحه ومسلوخ جلدها في كل الشقه وغير الرسومات الغريبه الي كانت علي الحيطان وكان في اوضه مقفوله بقفل الشرطه كسر الباب ودخلت واول ما فتحت الباب طلع من الاوضه ابشع ريحه الريحه مقرفه جدا اكنك في مقابر دخل مجموعه من الظباط الاوضه والمنظر كان مقرف ومرعب جدا علي الارض جلود لحيوانات مسلوخه ولحم متفحم في كل مكان واكتشفه قبو بينزل لمكان تحت الاوضه فتحه الباب ونفس الي شافه في الاوضه شافه في المكان ده وغير السكاكين الي مترميه في الارض المكان عامل زى المدبح بظبط .. وبعد معاينة الشرطه للشقه اكتشفه كتب كتير غريبه في البيت وكلها كتب سحر والعياذ بالله من يومها والشقه دى مقفوله وماحدش بيقرب ليها لحد ما في واحد اشتري الشقه الكلام ده تقريبا من خمس سنين نضفها وظبط الشقه وقعد فيها ... الراجل ما استحملش يقعد فيها اسبوعين بس كان كل يوم نلقي بيصرخ وطالع يجرى في نص الليل ويقعد يقول كلام غريب ( عوزين يقتلونى ) كل يوم كان بيقول كده ويطلع يجري في الشارع وغير ان كان بيقول ان كان بيشوف واحد ماسك كلب في ايده وبيدبحه وبعد كده بيسرخ الجلد بتاعه ويقعد يقول كلام غريب .. الراجل ده ساب البيت بعد اسبوعين بظبط .. لحد ما بقا انتم جيتم وقعدت في البيت ..
بعد ما الراجل خلص كلامه طب انا ياحج اعمل ايه او احل الموضوع ده ازاى .. رد عليه وقالي الحل انك تسيب البيت وترجع مترح ما جيت .. روح دلوقتى البيت والحق امك واختك قبل ما يحصلهم حاجه ولو لحقتهم الكتاب الي معاك احرقه لان ده الي هيجبلكم كل المصايب يابنى الكتاب الي معاك ده مش مجرد كتاب سحر بس لا ده كتاب في اخطر انواع السحر الاسود اليهودى ويسمى سحر الكابالا .. ده في اسرار النجوم والكوكب والارقام والحروف وعلم الاوفاق وفي اشد العلوم الروحانية من جلب الارواح وجيوش من مردت الجن والعفاريت ... ابوك كان بيتعلم يستخدمه ازاى لان كان فاكر ان الكتاب ده هيجلب لي المال والسلطه والقوى والخلود .. بس طبعا عشان يجلب كل ده لازم يضحى بحجات كتير زى ان يكفر بكل الاديان السماويه ويعمل اي شيئ يغضب ربنا عشان يرضه عنه الشيطان وجنوده عشان ينفذله الي هو عوذه ده حتى لو نفذ يعنى ده بيضحك عليه عشان يكفر بربنا .. روح يابنى الحق امك واختى ..
جريت علي البيت عشان الحق المصيبه الي ممكن تحصل يارب استرها يارب .. دخلت العماره وانا داخل شايف الشقه بتتحرق قدامى .. طلعت اجري علي فوق مش عارف افتح باب الشقه يارب انجدنا يارب ... زقيت الباب ودخلت لقيت امى مرميه علي الارض ومش بتنطق واختى سارة مختفي مش لقيها في اي حتا في الشقه .. والنار عماله تزيد اكتر واكتر .. شلت امى ونزلت جرى ومش عارف اختى حصلها ايه .. اكيد اختى دلوقتى هيا دفعت تمن ابويه وماتت من غير اى زمب ..
انا وامى رجعنا البلاد بس امى من ساعة الحادث ده وهيا مش بتتكلم ومشلوله قعده علي كرسي متحرك ودمعتها مش بتبطل تنزل حزن علي اختى سارة الله يرحمها .. وغير كمان ان كل يوم احلم ب اختى سارة عماله بتتعذب وبتطلب منى ان اساعدها حسبي الله ونعم الوكيل في الي كان السبب في دمرنا .. ده اخرت الي عمله ابويه ده اخرت الي يطلب العون من الشيطان ده اخرت الي يكفر بربنا ده اخرت الي مايرداش ب الي ادهوله ربنا الانسان طماع والطمع ممكن يوصلنا اننا نكفر بربنا بس سكت الشيطان معروف اخرتها ايه اخرتها الجحيم وسكت ربنا معروف اخرتها ايه اخرتها النعيم الابدى في الحياة وفي الاخرة بلاش اننا نبص للفلوس ونبص للمتعه بس لان ده كله هتلقي عند ربنا مش هيستخصره فيك انتا بس خليك مع ربنا وهتشوف كل حاجه انتا عوزها وهتكون ليك النعيم الابدى في الحياة وفي الاخرة .. من يوم ما اتخلق الكون واحنا في صراع ابدى مع الشيطان صراع مستمر الي قيام الساعه صراع بين الخير والشر صراع بين الدين واللادين انتا بقا في اي اتجاه مع ربنا وله مع الشيطان ...
#اشباح_عبد_الوهاب
التعليقات
للتعليق يجب عليك تسجيل الدخول اولا