(الدم المجهول)
انا كتبت القصة دي عشان القصة دي تندرج تحت اسم الرعب , فهي كانت من اصعب اللحظات اللي مرت عليا في حياتي و كادت ان تنهي حياتي بسبب حاجة مكنش ليا دخل فيها , زي ما تقول كدا انا دخلت في بئر ملوش آخر
أنا حازم محمود , عندي 23 سنة بداية الأحداث كانت ساعة انتقالي للقاهرة عشان ادخل الجامعة احنا اجرنا عندنا شقة قريبة من جامعة القاهرة , فهي قريبة من الجامعة و مفيش تعب في مواصلات ولا صرف اي مليم في اي مواصلة , هي كلها نص ساعة مشي السنة الأولى و التانية عدوا بخير , لحد ما وصلت لسنة تالتة و بدأت الأحداث عندي في الشقةالبداية ان كل ما كنت اقعد اذاكر يحصل حاجة غريبة لما كنت ببص عالكتاب احس لوهلة كدا ان الحروف زي ما يكون بتدبدل و تكون حاجة زي رموز مش حروف خالص الاول فكرت ان السبب هو نظري روحت للدكتور قالي ان نظري تمام جداً و مفيهوش اي حاجة كام يوم و الموضوع هدي , مش هقول وقف خالص لحد ما في يوم صحيت على صوت ورق , او كتاب و حد بيقلب الصفح اللي فيه نورت النور , لقيت صفحات الكتاب بتتقلب كأن فيه حد بيقلب في الصفح , و مفيش حد قاعد على فكرة قفلت الشباك على اساس ان الهوا اللي بيعمل كدا , لكنه ماوقفش الصفح فضلت تتقلبشوية و الموضوع وقف و دخلت اكمل نوم تاني يوم الصبح كنت رايح الجامعة و بلِم كتبي لكني مالقتش خصوصاً الكتاب ده عالمكتب فضلت ادور عليه في كل حتة في الشقة , لعل و عسى اكون حطيته في اي حتة في البيت و انا ناسي لكني برده مالقتهوش خلاص ,, روحت الجامعة و عدا اليوم نفس اليوم ده صحيت من النوم تاني على نفس صوت الورق اللي بيتقلب عملت نفس اللي عملته في المرة اللي فاتت الكتاب , بالمناسبة , لونه ابيض لكن كان لونه المرة دي أحمر تماماً و كان عليه شوية رسومات , دي مش موجودة قربت من الكتاب بحذر , اكتشفت ان الكلام اللي كان مكتوب في الكتاب كان مكتوب بلون احمر زي اللي على غلاف الكتاب من برا المرة دي جاتلي شجاعة معرفش جاتلي منين و شديت الكتاب من على المكتب صوت رزعة بشعة جت من الصالة برا طلعت برا وانا مرعوب خايف اشوف حاجة انا مش عايز اشوفها طلعت ع الصالة بس رجليا زي ما تكون داست علي حاجة سايلة زي المية او هي مية فعلاًفتحت النور..... لقيت ان انا كنت دايس على مية لونها احمر , او دايس على دم و جمبي ع الأرض , مرمية جثة شبه متحللة انا اتسمرت مكاني من اللي انا شوفته صدمة تانية جت بعدها , ان النور اتقطع ساعتها طلعت جري ع الباب و خرجت برا الشقة بأقصى سرعة عندي لكني لما نزلت في الشارع , و بصيت ع الشقة من فوق لقيت ان النور مش مقطوع عندي الشقة خالص رجعت العمارة وانا طالع ع السلم , سامع صوت قلبي بسبب الرعب اللي انا فيه و فتحت الشقة العادي زي ما بنسمع اني مالقيش حاجة و كل حاجة رجعت زي ما كانت و مفيش حاجة خالص لأ... البيت كان كل حاجة فيه مقلوبة الكراسي مقلوبة و الطربيزات مقلوبة و كل حاجة مقلوبة و الأصعب ,,,, كل حاجة في البيت كانت متلطخة بالدم حتي الحيطان و ع الأرض المرة دي مش جثة واحدة , جثث كتيييير لدرجة انهم ما يتعدوش و مش اي جثث... الجثث كلها كانت مليانة دم و كمان كانت نسخة طبقة الأصل مني....... زي ما اكون انا اللي واقع ميت ع الأرض و كذا جثة مش جثة واحدة بس ساعتها دخلت ع المطبخ و جبت جيركن فيه جاز و غرقت الشقة كلها و ولعت الكبريت و رميتهلكن ماكنش فيه حاجة بتولع خالص خصوصاً ع الجثث اول ما النار تقرب منهم , النار تتوجه عليا انا ساعتها جريت برا الشقة و فضلت اجري في الشوارع و انا مش عارف انا رايح على فين انا كل تفكيري في حاجة واحدة بس اللي شوفته ده يتسمى ايه و ايه اللي بيحصل ده و ايه سببه انا مش عارف مين اللي ممكن يجاوبني ع الأسئلة دي مسكت موبايلي و اقعدت ادور على اي تفسير لده بالمناسبة انا اقعدت عند واحد صاحبي بحجة ان فيه تصليحات بتحصل عندي فالبيت و مش هعرف ابات في الشقة لمدة اسبوع صاحبي ده قالي على فكرة قالي فيه واحد هو يعرفه خبير في عالم الجن و الأرواح و عالم الأسحار ماستنتش خالص و متأخرتش تاني يوم كنا قاعدين مع الراجل ده و حكيتله على كل حاجة طلب مني انه عايز يبات يوم في البيت ده ألحيت عليه يرجع عن اللي قاله ده لكنه اصر و فعلاً , أخدته ع البيت و اليوم خلص و دخلنا احنا الاتنين عشان ننام لكننا ملحقناش حتي نغمض عنينا عشان ننام بدأنا نسمع صوت انين خارج من تحت الأرض و لقيت بلاط الأرض بينفجر و بيطير في الهوا لكن الصدمة كانت في اللي شوفته تحت الأرض انا لقيت جثث كتير اوي و جمبها بحر من الدم و حصل كمان ان الحيطان كلها بدأ زي ما يكون الدم بيمشي عليها و بيشقها زي ما يكون بيفتح الحيطة عشان اكيد فيه جثث تانية هتطلع منه لقيت الشيخ بيقولي : البيت ده كانت بتقوم فيه اعمال و اسحار كتيرة اوي , و الجثث دي اتقتلت من صاحب البيت اللي قبلك , بس انا برده مش قادر افهم ايه سبب اللي بيحصل دلوقتي ده بصيتله و قولتله : يعني ايه الكلام... لقيت الراجل ده زي ما يكون بيتشق الدم كان عامل زي خيوط رفيعة و طالعة على جسمه و فلحظة الراجل زي ما يكون انفجر و انا من شدة الانفجار وقعت من ع السرير و اترميت ع الأرض او اترميت في بحر الدم اللي كان ع الأرض و لقيت اشلاء الراجل عايمة على وش الدم صباع و عين و لسان الرجل اتفتفت قمت و جريت من البيت بس و انا بجري , لقيت رجلي زي ما يكون بتولع بصيت عليها , لقيتها زي ما يكون بتتاكل و اتقلبت وقعت ع الأرض و رجلي انفصلت عن جسمي و من مكان رجلي المقطوع جسمي عمال يتاكل كأن فيه مية نار نازلة صوت صراخي , تقريباً سمع العمارة كلها و الناس فضلت تخبط ع الباب و عمالين يقولوا : افتح يا استاذ حازم لكن للأسف بعد فطرة كسروا الباب لكن بعد ايه بعد ما رجلية اتصفت و مبقاش ليها وجود آخر حاجة شوفتها كانت الناس و هي بتشيلني و نازلين بيا ع السلم لما فوقت لقيت نفسي على سرير في المستشفي و قالولي ان التشخيص قالوا فيه ان رجلية اتاكلت بسبب مية نار سيحت رجلي تماماً لكن اللي انا اتصدمت و شبه جنني ان السكان العمارة قالوا ان الشقة ماكنش فيها ولا نقطة دم مش زي مانا قولت و الشقة كانت زي الفل و عشرة على عشرة انا دلوقتي قاعد على كرسي بعجل و الحياة كدا خلاص وقفت بالنسبة ليا لكن انا من اليوم ده مشوفتش اي حاجة تانية خالص و الحياة ماشية طبيعي جداً لحد ما في يوم كنت نايم صحيت علي صوت رجلين ماشية عندي في بيت اهلي اللي في البلد قومت و فتحت النور لقيت رجلين ماشية لواحدها في البيت , رجلين مليانة دم بيسيل منهمو اللي خلاني اترعب اكتر ان الرجلين دول هما بالظبط رجليا اللي ساحوا و بعدها الرجلين دول خرجت من الشباك و اختفت تفسير ده ايه الله اعلم لكن اللي اللي انا بس فاهمه ان انا لسة بتطارد من اللعنة دي بس انا نفسي اعرف لعنة ايه انا مش فاهم حاجة لكني لسة فاكر كلام الراجل انا شكلي دخلت في لعبة السحر اللي اتعمل في البيت اللي انا كنت قاعد فيه و شكلها كدا مش باينلها خروج ...
التعليقات
للتعليق يجب عليك تسجيل الدخول اولا